Loading

Zo werd het mega-distributiecentrum van vidaXL ‘extra large’

Het online warenhuis vidaXL verkoopt duizenden artikelen aan klanten in de Verenigde Staten, Azië, Australië en meer dan 30 landen in Europa. Het overgrote deel van de Europese bestellingen levert vidaXL vanuit het distributiecentrum in Venlo. Niet vreemd dus, dat de groeiende online retailer vorig jaar behoefte had aan een forse uitbreiding van de ruimte: Van der Heijden bouw en ontwikkeling realiseerde de 141.000 extra vierkante meters binnen een jaar tijd.

Meedenken vanaf het begin
Willem Huvenaars, projectmanager real estate bij vidaXL, kijkt met veel plezier terug op de samenwerking: “We hadden nog niet eerder met Van der Heijden samengewerkt maar hoorden positieve verhalen over het bedrijf, onder meer vanuit DENC, de bouwbegeleider. En we zochten een partner die een groot project als dit aankon. Al snel ontdekten we in de praktijk dat Van der Heijden in de wedstrijd stond op een manier die ons aansprak: duidelijk en open communiceren, zich verplaatsen in de wensen en behoeften, en oplossingsgericht meedenken. Dit bewezen ze al in de eerste besprekingen.”

Van large naar extra large
Wat dit project op zich al uitdagend maakte, was de combinatie van de omvang en de ambitieuze planning: door het snelle groeitempo had vidaXL de extra ruimte hard nodig. Daarnaast daagde de retailer Van der Heijden nog eens extra uit door gaandeweg de opdracht verder uit te breiden. Met het bouwen van een logistieke brug, die de nieuwe hallen aan de bestaande bouw verbond. En met aanvullende klantwensen op het gebied van in-rek-sprinklers en interieurbouw voor het auditorium. Willem: “Echt heel knap hoe ze die extra klussen hebben meegenomen bovenop de geplande werkzaamheden. En toen er bij de verplaatsing van een publieke brandstofleiding door een externe partij bouwvertraging ontstond, maakte Van der Heijden dat in rap tempo goed. De eerste hal konden we zelfs al sneller in gebruik nemen dan was afgesproken.”

Blij met de samenwerking en communicatie
Over de contacten die hij met de bouwer had, is Willem enthousiast. “Bouwen is communiceren. Dat hebben ze bij Van der Heijden goed begrepen. Maar ook de goede samenwerking die ze met hun bouwpartners hebben, is voor ons als klant voelbaar”, vertelt hij. “Je merkt aan alles dat ze samen het eigenaarschap pakken over de uitdagingen die ze tegenkomen en dat ze allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: het project zo goed mogelijk en binnen de tijd opleveren. Daarbij scheppen ze reële verwachtingen, zijn ze transparant over hun aanpak en doen ze wat ze beloven.”

Voor de troepen uit
Wat ook helpt bij het managen van de verwachtingen: Van der Heijden visualiseert een project als dit altijd vooraf in 3D. Het pand bestaat dan eigenlijk al voordat het werkelijk gebouwd wordt. Willem is hierover bijzonder te spreken: ”Met hun 3D-model lopen ze echt voor de troepen uit. Hierin werken ze niet alleen het pand met alle kantoren en werkplekken tot in detail uit, maar tekenen ook de onderaannemers zelf hun onderdelen in. Zo zie je al in een vroeg stadium hoe de sprinklerleidingen, lichtlijnen en afvoerbuizen lopen en voorkom je clashes en verrassingen tijdens de bouw.” Over de vraag of hij Van der Heijden zou aanbevelen, hoeft Willem niet lang na te denken: “Alle verwachtingen hebben ze ruimschoots waargemaakt.”